10 rozdílů mezi úspěšnými a neúspěšnými Čechy: Proč se jedni bojí a druzí bojují

transformačně

Dvě cizí slova, vysvětlím.

Transformační jsou ti lídři, kteří myslí nad rámec současného úspěchu. Snaží se jej posunout výš, přetransformovat ve větší. Nejde jen o lepší tržby, ale například o větší lokalitu, další zemi, další obor. Vědí, že jedinec nezmůže nic. Proto jsou zaměřeni na budování týmů, motivaci, spolupráce mezi týmy nebo firmami. Dokonce i mezi konkurenty.

Petr Kellner, ačkoli je nejbohatším Čechem, spolupracuje. Díky tomu dosahuje na stále větší sousta – s Karlem Komárkem, Ivanem Jakabovičem, Danielem Křetínským… Úspěšní lidé se vždy soustředí na to, jak povýšit sebe nebo druhé, jak se výhledově dostat do vyššího levelu, ne pouze dělat vyšší obraty.

Trochu to pochopili v multilevelovém marketingu. Snaží se budovat sítě. Tím mohou jednotlivé články vydělávat víc než vlastní omezenou prací. Mohou přirozeně přerůst do dalších zemí. Problém je, že mnoho lidí v multilevelu dále pracuje transakčně. Jde jim o jeden konkrétní byznys. Byznys za každou cenu. Nemyslí dál.

změny

Přijímání změn je podmínkou úspěchu a vůbec přežití.

Celý svět se totiž nepřetržitě vyvíjí a mění. S přírodou splynul i člověk. Jeho technologie stále více zrychlují. Ať si to přejeme nebo ne, potřebujeme umět přijmout všechno nové, co přichází, a přizpůsobit se co nejrychleji, než se bát, vzpírat, ukrývat.

Adaptabilita je základem i v podnikání. Kdo se nedokáže přizpůsobit trendům a trhu, splynout nebo se jednoznačně vymezit, nepřežije, v lepším případě paběrkuje.

cíle

Zaznamenal jsem, že už v několika vyspělých českých firmách je součástí přijímacího pohovoru soupis vlastních cílů. Pozor, ne životopis se seznamem minulých zaměstnání. Těm firmám jde o budoucnost. Chtějí vědět, jakou si uchazeč představuje. To o něm vypoví mnohdy víc než pár obtížně ověřitelných letopočtů a funkcí. Proč se firmy zajímají o individuální cíl?

Proto v ničem není možné uspět, pokud nevíme, kam vlastně míříme. Jakkoli se neúspěšní lidé smějí nástěnkám vizí, desetiletým výhledům, tříletým prognózám, ročním strategickým plánům a dennímu listu úkolů, to všechno jsou klíčové pomůcky. Mít vize a cíle na papíře znamená nemoct je odvolat, změnit, vymluvit se.

Nemít žádné vize a cíle znamená nevědět, co chceme a kým chceme být. Jestliže nevíme, čeho chceme dosáhnout, nedivme se, že nevíme jak.

Skoro všichni úspěšní Češi používají ještě jednu věcičku – zápisník. Na bleskové nápady a myšlenky, které hlavou stejně rychle proletí jako zmizí. Zapsaná maličkost může inspirovat časem k velkému projektu. Důležité je ovšem nejen zapisovat, ale i zápisky si procházet. A přemýšlet o nich. Ne, věci nás nenapadají náhodou.

(Samozřejmě je možné používat i mobilní aplikace.)

selhání

Rádi tvrdíme, že závist je česká vlastnost. Omyl. Závist je lidská vlastnost. Ano, chtěli bychom se schovat za národnost a najít tak další výmluvu, proč jsme takoví, jací jsme. Ale smůla. Potýká se s tím celý svět. Závist je vlastnost obecně neúspěšných lidí.

Nepřát druhým. Dokonce svým přátelům nebo členům vlastní rodiny.

Trpět, když se jim daří. Vnitřně jásat, když jsou na dně.

Nejenže je to hloupý, ale hlavně sebevražedný rys. Proč? Člověk, který nedokáže podporovat jiné, není schopen efektivně fungovat ve společnosti. Stejně jako ve vztahu i v byznysu platí, že vyhrávají buď všichni, kteří jsou na jedné lodi, nebo nikdo.

Čeští podnikatelé dobře vědí, že k úspěchu potřebují vidět své podřízené, jak se jim daří a rostou. Osobní růst je největší motivací a naplněním člověka. Proto máme opojnější pocit, když na plácku dáme gól, než když nám přijde výplata.

Jestliže si přejeme, aby se našim spoluhráčům nedařilo, k čemu jsme v týmu?

vztek

Neúspěšné lidi poznáte i se zavřenýma očima. V diskusích mohou být skryti za jakýkoli nick nebo fotografii. Neúspěšní lidé říkají, že mají vztek, protože nejsou úspěšní. Já ale tvrdím, že je to obráceně.

Radost a vztek nejsou jen důsledky, jsou to především příčiny. Pozitivní přístup plodí úspěch, negativní přístup plodí neúspěch. Čím jsou lidé šťastnější, tím raději pracují, tím lépe se soustředí, tím spíše uspějí. Čím více jsou lidé plni hněvu, tím hůře se koncentrují na pozitiva, budování, osobní rozvoj. Demotivace je vede jen k boření.

S kým byste raději pracovali Vy?

U koho byste raději nakupovali Vy?

Komu byste raději pomohli Vy?

6) Co byste odpověděli na otázku: Jaký byl Váš minulý šéf?