Příjmy MLM firem rostou: Amway zvyšuje náskok, Nu Skin má další rekord

- Reklama -

Proti multilevelovému marketingu vystupuje řada odpůrců. A to paradoxně tím emotivněji, čím úspěšnější je. Víceúrovňový přímý prodej, který umožňuje lidem vydělávat i pasivním příjmem, nadále celosvětově roste, i když některé tradiční značky, pravda, už propadají. O kolik konkrétně, jaká firma jde vpřed a odkud je lepší už vzít nohy na ramena, pokud jste se rozhodli živit prostřednictvím MLM?

Z hlediska globálních příjmů za rok 2013, své prvenství z předchozího roku obhájila a ještě navýšila americká Amway (American Way). Její tempo růstu sice zpomaluje, ale koho by to trápilo, když z 9,2 miliardy dolarů v roce 2010, 10,7 miliardy dolarů v roce 2011 a 11,3 miliardy dolarů v roce 2012 vystoupala v tržbách na 11,8 miliardy dolarů za minulý rok.

Už loni sesazený americký Avon dál dramaticky padá. Z 11,3 miliardy dolarů v roce 2011 přes 10,7 miliardy dolarů v roce 2012 nyní již pod magickou dvoucifernou hranici, na 9,95 miliardy dolarů v roce 2013. Stále je to pěkný příjem a druhé místo, ale také alarmující ztráta 7 procent trhu.

Ve stále klidném Avonu jsou možná ukonejšeni faktem, že v propadu nejsou sami. Další kosmetická stálice minulosti, lucemburský Oriflame, klesá už čtvrtý rok v řadě. A to mnohem fatálněji. S ročními tržbami pouhých 1,95 miliardy dolarů je už na posledním místě vedoucí desítky. Silný ústup ze slávy.

Přitom kosmetika rozhodně neskomírá. Americká Mary Kay na rozdíl od Oriflamu už čtvrtý rok v řadě naopak posiluje a ještě rychlost nárůstu zvyšuje – naposledy dosáhla příjmů 3,6 miliardy dolarů a je už těsně natlačená na německý Vorwerk, jemuž vysavače loni vynesly 3,7 miliardy dolarů a čtvrté místo.

Polepšila si také další kosmetická značka, poslední dobou prozíravě angažovaná ve zdravém životním stylu. LR Health & Beauty Systems poskočila ze 42. na 40. místo (323 milionů dolarů je 10 milionů navíc oproti předchozímu roku).

Hitem doby jsou samozřejmě potravinové doplňky a preparáty spojené se životosprávou. Americký Herbalife si upevnil svou třetí pozici úžasným nárůstem o 15 %, loni zvýšil příjmy z 4,1 na 4,8 miliardy dolarů, a můžeme se sázet, za kolik let se mine s Avonem.

Rekordní data, jak už je zvykem, sbírá americký Nu Skin. Předloni poskočil o 29,4 %, letos o 44 % (z 2,2 na 3,18 miliardy dolarů) a už je sedmý největší na světě! Od šesté Natury ho dělí jen 20 milionů dolarů, což by měl letos zvládnout jako malinu. Už druhý rok po sobě jeho roční nárůst tržeb nemá obdoby.

Viděli jste více než 100minutový záznam prvního First Class Workshopu o MLM v Česku s Romanem Hassmannem (Amway) a Alešem Buksou (LR)? Přístup k videu je zde.

V Česku se MLM společnosti mnohdy pyšní svými čísly jen v uzavřeném kruhu a ven se bojí vyjít. K výjimkám patří Amway, která své výsledky dokonce audituje. V 20. roce na českém trhu utržila 326 milionů Kč za rok 2013, což je o 3 miliony více než rok předtím. Uvážíme-li, že celosvětové tržby Amwaye za rok 2013 dosáhly v přepočtu 236 miliard Kč, představuje příspěvek Čechů 0,13 procenta do společné bilance. Jako kapka v moři, řeknete si. Jenže Amway působí v 98 zemích světa a dominantní jsou pochopitelně Spojené státy.

Když se podíváte na následující pořadí 100 největších MLM firem na světě, je docela ostuda, že velké množství nemá žádné zastoupení v Česku, ačkoli jde o obchodně úspěšné značky. K zamyšlení, co říkáte?

Zajímá Vás pořadí TOP 100?