Jak poznat dobrého šéfa od parazita, který jen šplhá po cizích zádech

- Reklama -

Zaměstnanecký poměr je bezpochyby nejlepší způsob, jak za cizí peníze nasbírat co nejvíce zkušeností pro pozdější vlastní byznys. Někdo si výhody omezené pracovní doby od-do a pravidelného platu zamiluje natolik, že sám už ani podnikat nezkusí a rád pracuje celý život na zhodnocení cizího majetku. Proč ne, každému, co libo jest. Nakonec i v zaměstnání se dá dosáhnout snů, úspěchu a naplňující kariéry. Anebo se tam naučit mnohé, co uplatníte ve vlastní praxi. V obou případech je ovšem nutné být ve správné firmě. Jinak zabíjíte čas.

Jak se pozná správná firma?

Správnou nemyslím úspěšnou firmu. Klidně ať je neúspěšná. V neúspěšných firmách se člověk naučí dokonce nejvíce a nejrychleji, především jak se dostat do problému i z něj. V neúspěšných firmách se nejlépe formuje a zviditelňuje nový hrdina (Vy), který může získat vděk majitele až do penze. V neúspěšných firmách nádherně pochytíte, kde se dělají chyby a jak krutě se za ně platí, a to aniž by Vás osobně to stálo jedinou korunu.

Správnou může být opravdu jakákoli firma. Pokud však chcete být co nejméně stresováni lidmi, kteří o Vás rozhodují, správnou firmu nejlépe vystihuje takzvaný dobrý šéf. Od dobrého šéfa se naučíte nejvíce dobrého. Zato se špatným šéfem příliš nezjistíte, jestli je Váš nápad vůbec dobrý. A to proto, že špatný šéf zadupe jakýkoli Váš nápad i Vás osobně – bez ohledu na to, jak přínosní pro firmu jste. Mnohde platí dokonce přímá úměra: čím schopnější, tím nebezpečnější pro něj jste.

Takový šéf je jako parazit. Žije na cizí úkor. A nedělejte si iluze, že někdy firmu opustí. Majitel se chodu svého majetku věnovat nemusí, protože právě od toho si platí manažera. Dokud firma má výsledky, majitel nic neřeší. Jakmile je nemá, na příčinu se ptá právě manažera, který má po ruce vždycky nějaké účinné vysvětlení, jež se ho netýká (krizi). A s vysvětlením také návrh opatření, jež se ho netýká.

Nejčastěji něčí výpověď. Třeba Vaši. „Proč, pane majiteli, nezkusit jiné zaměstnance, když nezaměstnaných jsou plné autobusové zastávky? A ještě, pane majiteli, ušetříme na platu, protože já ty nové zaměstnance skřípnu,“ mrká spiklenecky okem náš dobře živený parazit, majitelem za to laskavě pohlazený po tváři.

Špatný šéf není jen nebezpečný pro firmu– tu nakonec čert vem, majitel má to, co si zaslouží – ale bohužel i pro Vás. Může Vám velmi rychle začít brát peníze, spánek, náladu, vztahy a co je nejhorší a nevratné, bořit Vaše zdraví a zkracovat Vám život.

Jak takového škodiče detekovat? Jednoduše, podle 7 rozdílů v myšlení mezi dobrým a špatným šéfem.

1) Špatný šéf přirovnává byznys k bojišti, dobrý šéf k přírodě

Zaposlouchejte se do podtónu, jakým Váš šéf nejčastěji mluví. Ten špatný rád mluví o střetech, bitvách, ať už mezi firmami, odděleními, týmy. Má sklon stavět armádu anonymních vojáků, kteří tu jsou především proto, aby poslouchali jeho rozkazy. Démonizuje konkurenty jako nepřátele. Zákazníky označuje jako terče, které je nutno dobýt. Rád si vlasy češe na patku a pod nosem mu raší krátce střižený knír. Zkuste ho někdy oslovit Adolfe, možná Vás povýší.

Šéf, se kterým se nebudete mít špatně, vnímá byznys jako přírodu, kde žije mnoho rozmanitých druhů, z nichž všechny mohou být něčím přínosné, ale prostředí je současně tak tvrdé, že umožňuje přežít jen nejschopnějším jedincům. Kdo v přírodě přežívá především? Určitě ne ti nejsilnější. To by mnohé druhy už dávno neexistovaly. Přežívají především ti, kteří se umí přizpůsobit poměrům. Tito šéfové tedy vytvářejí ne bitevní, ale kreativní týmy, schopné co nejjednodušeji a nejrychleji se adaptovat nové poptávce a dosahovat shody s ostatními, ať to znamená hýčkat si zákazníky nebo dokonce konkurenci.

Moudrý šéf ví, že dobrá konkurence není zlo, ale naopak základ vlastního rozvoje.

2) Jak jinak budují tým