Falcon 8X: větší kabina i dolet za miliardu korun

Z Prahy do Kapského města je to vzduchem 9300 kilometrů. Nový Falcon 8X by to měl dát bez mezipřistání. A to tam, či zpět – bez ohledu na protivítr. S největší kabinou, jakou kdy nějaký Falcon měl, a velkými okny bude stát 40 milionů eur, tedy v přepočtu 1,097 miliardy Kč. Zaujme české letce?

Kdo chce létat bez ohledu na letové řády a fronty u odbavení, cestuje nikoli linkou, ale buď business jetem (pronajatým), nebo svým vlastním privátním tryskáčem. Business/private jety jsou menší než linkové megastroje, o to jednodušší je manipulace s nimi a přistávání či vzlétání na letištích, kde se pořízkové aerolinií vůbec pohybovat nemohou. Na hory až ke sjezdovce? Na pláž až ke golfovému hřišti? Do menších měst, kam velké aerolinie vůbec nelétají? Ideální létání. Proto soukromé letouny přitahují takovou pozornost.

Francouzský výrobce Dassault Aviation, který již přijímá první objednávky, odtajnil svou svátost, kterou ukrýval pod kódovým označením M1000. Není divu, přece jen půjde o přímého konkurenta modelu G550 amerického Gulfstreamu a Global 6000 kanadského Bombardieru. Už ale víme víc.

interiér

Celkem tři motory ponesou trup s neobvykle velkou, 13metrovou kabinou, kde najde místo standardně 8 pasažérů a 3 členové posádky. Výhled bude přes 32 velkých oken a díky výšce kabiny 188 cm bude mít tento jet také regulérní sprchu. Nový majitel si může vybrat z 30 rozložení interiéru, vážit může rozmístění křesel, stolku, pohovky i pozicování toalety a koupelny.

Pozoruhodný bude dolet Falconu 8X, přibližně 12 000 kilometrů. To znamená nonstop cestu mezi New Yorkem a Tel Avivem, Los Angeles a Pekingem, Paříží a Singapurem nebo Londýnem a Sao Paulem, tedy tratěmi, které doposud žádným Falconem nebylo možné přímo spojit. Pokaždé se musel ztrácet čas i peníze mezipřistáváním na jiném letišti a dotankováváním.

Pro cestující z Prahy bude náhle bez mezipřistání možný přímý let kamkoli do vyspělé Asie (včetně Bangkoku a Tokia), Indického oceánu (Seychely, Maledivy, Mauricius), Afriky, Karibiku, v Jižní Americe bude na hraně Buenos Aires v Argentině (záleží na větru), ale do Austrálie nebo na Nový Zéland stále ani nový Falcon přímo nedosáhne. Pro srovnání: rekordní Gulfstream G650 má dolet asi 13 000 kilometrů, jenže je o čtvrt miliardy korun dražší.

https://www.youtube.com/watch?v=T_ML8Ek_pao

Falcon dosahuje zvýšeného doletu lepší aerodynamikou upravených křídel a nízkou spotřebou paliva. Ta je podle Dassaultu nejméně o 35 procent pod hodnotami, jaké může nabídnout jakýkoli jiný business jet na ultradlouhých vzdálenostech. Francouzi vložili do vývoje letadla půl miliardy eur. Cenu zvýšili o 10 procent oproti předchozímu populárnímu modelu Falcon 7X.

Inaugurační let se plánuje na začátek příštího roku s tím, že první dodávky privátním klientům proběhnou na konci roku 2016. Zdá se Vám to pomalé? „Uvést dvě nová letadla za méně než rok je docela unikát,“ brání se šéf Dassaultu Eric Trappier, který představil už i menší business jet Falcon 5X. „Díky těmto novinkám dokážeme nabídnout širokou řadu šesti letadel, kterou operátoři potřebují pro zasažení nejzazšího konce spektra business jetů.“

Jakou časovou úsporu představuje business jet? Může být i levnější než obyčejná letenka linkou v ekonomické třídě? Cestovatelské triky úspěšných sdílíme v tištěném časopise FC. Umíte si kupovat letenky tak, aby to bylo nejvýhodnější? Časopis, který vychází každé dva měsíce, zasíláme pouze čtenářům registrovaným zde. Elektronickou verzi pro čtenáře žijící mimo Česko poskytujeme ke stažení zde.

© Petr Casanova, foto: Dassault Aviation