15 slov, po kterých si vás lidé zamilují

rozhovor

„Normálně jsem z ní nespustil oči,“ řekl mi kamarád-podnikatel. Mluvil o nové uchazečce o zaměstnání a nemluvil o fyzické přitažlivosti. „Byla tak příjemná, měla ohromné charisma, to bys musel slyšet,“ opakoval mi. Přistoupil jsem na schůzku i s ní. Hned po prvních větách jsem se musel usmívat. Perfektně ovládala umění řeči. Slova, která se Vám vetřou pod kůži, a Vy toho člověka prostě musíte najmout. Protože možná nemá praxi, ale má to, co jiným chybí. „Něco“, co se dobře poslouchá. Jak se toho dosahuje? Dělal jsem si schválně poznámky…

Přijímací pohovor.

Pracovní schůzka.

Obchodní jednání.

Jak uspět, když mnohdy ani nevíte, kdo bude na druhé straně stolu? Přátelé Vám možná poradí: „Dobře se obleč.“, „Zjisti si co nejvíc o tom druhém/o firmě.“ a „Vyčisti si Facebook“ (protože pochopitelně i ti druzí si mohou na internetu zjišťovat, kdo je vlastně na schůzce čeká).

To všechno jsou pěkné rady. Ale jak daleko s nimi dojdete, když to, co při schůzce řeknete, udělá dojem dřív než to, co po schůzce uděláte. A může se stát, že kvůli špatnému prvnímu dojmu na to, co můžete pro druhého udělat, ani nedojde.

Existuje patnáct slov, kterými lidé získávají na oblibě. Těch patnáct slov tvoří jen pár frází, ale tak užitečných, že bychom je měli používat každý den a dostatečně. Zlepšují totiž naše postavení, ačkoli jinak pro větší úspěch nic navíc neděláme.

Zajímají Vás?

1. slovo:

pane

Nudné slovo, říkáte si?

Mnozí se domnívají, že tato polovičatá oslovení se používají jen v armádě nebo před soudem. A nikdy v běžné řeči. Jenže toto slůvko, které nestojí téměř žádnou energii a klade se jen na konec odpovědi, zabírá perfektně v profesionálních vztazích. Konkrétně při jednání s lidmi, které neznáme dobře, jsou starší než my nebo zkušenější než my.

Snad je to ješitností adresáta, kterého tak stavíme do vyšší pozice a on se díky pouhým čtyřem písmenům cítí důležitěji. Snad to v jeho uších nahrazuje akademický titul, kterého se mu nedostalo. Je mnoho asociací, které toto slovo přivodí. Hlavně přidává na vážnosti a pozornosti.

Dnes ho používají šikovníci číšníci a obchodníci („paní“ rádi zaměňují za „madam“). Já jsem toto zakončení každé věty aplikoval při svém prvním přijímacím pohovoru v 17 letech. Majitel firmy mi řekl: „Jsi mi sympatický. Nevím proč, ale takového chlapce chci mít na poradách vždycky vedle sebe.“

2.-4. slovo:

rádo

Není to tak dlouho, co lidé, kterým bylo poděkováno, začali plýtvat rádoby skromnými odpověďmi „není zač“, „to nestojí za řeč“ a „žádný problém“. Jenže to je chyba.

V pracovních a obdobních vztazích každá činnost, která je někomu užitečná, má dva podstatné efekty: 1) pomoci a 2) závazku. Osobu, které jsme nezištně prospěli, si totiž můžeme (lépe řečeno máme) zavázat. Jak by to na světě vypadalo, kdyby jedni dělali dobrodinní a druzí se jen vezli odbytým „dík“ a „děkan“. Druhá osoba si našeho úsilí i schopností, které jsme využili v její prospěch, musí být vědoma. Odpověď „rádo se stalo“ jí vkusně zdůrazní, že jsme vykonali něco, co opravdu stojí za poděkování, a že jsme to (pro tuto osobu) vykonali rádi. Zatímco „žádný problém“ naznačuje, že to nebyl pro druhou stranu tak dobrý deal, že to mohla zvládnout sama a že jsme to dokonce tak trochu odbyli.

Vyjádřit, že to, co pro druhé děláme, stojí za to, je důležitý vzkaz a projev sebeuvědomění. Je to důležitá informace i pro nás samotné, že všechno, co děláme, má význam a hodnotu. A protistrana ví, že nic není zadarmo.

Jak dát třemi slovy najevo, co dokážete?

- Reklama -