Co má Emirates ve First Class, chce mít konkurenční Etihad už v Business Class

Minulý týden jsme pochválili aerolinku Emirates za její nové garsonky v první třídě, kterými je možné od 1. května 2014 létat mezi Prahou a Dubají. Článek sdílelo přes 900 čtenářů. Komu se nelíbil, byly konkurenční Etihad Airways.

Letecká společnost, která také pochází ze Spojených arabských emirátů, ale z Abú Dhabí, ne z Dubaje, nám nyní pyšně poslala fotografie pohodlí, jaké u ní budou mít nároční pasažéři od podzimu. Připadá Vám podobné? Kdepak.

„Když oni doktora, tak my inženýrku z Prahy.“ Slunce, seno a pár facek

Etihad to, Troškovou terminologií, ženou „vo štok“. Snaží se trumfnout svého souseda. Takto bude vypadat ne First Class, ale už prostřední cestovní třída – Business! Zatímco Emirates dost přehnaně říkají novým garsonkám Suites, ačkoli o žádné apartmá nejde a nemůže jít, Etihad hovoří o Business Studiu.

A to proto, že v něm jde pracovat, odpočívat i hrát si. No, budiž.

Ve dne

Nejdříve k rozložení. Na palubě největšího dopravního letadla současnosti, Airbusu A380, bude 70 Studií, v Boeingu 787-9 Dreamliner celkem 28. Vždy v konfiguraci 1-2-1, tedy po jednom budníčku u oken a se dvěma uprostřed.

Tím Etihad navlas kopírují Emirates.

Pasažér Etihad nebude mít posuvné dveře, ale oproti dosavadní Business Class o 20 procent více prostoru. A při dlouhém letu je každý kousek navíc zná. Konkrétně sedadlo široké 56 cm spolu s odděleným otomanem vytvoří dohromady vodorovné lůžko o délce až 205 cm. Na nočním stolku je místo pro notebook (Wi-Fi na palubě letounu je samozřejmostí, Etihad mu říkají vtipně Wi-Fly) a na hlavním stolku bude možné odkládat pokrmy a nápoje.

V noci

Noční ležení má být zpříjemněno speciálním pneumatickým systémem pro optimalizaci tvrdosti matrace, postel bude mít vestavěné masážní funkce a osvětlení. Všechno na stisk tlačítka. Na každé lince bude k dispozici Food & Beverage Manager, který poradí s výběrem menu nebo z vinného listu.

V Airbusu A380 mají jak pasažéři First Class, tak Business Class přístup do The Lobby, lounge a baru s obsluhou, který se nachází mezi oběma třídami. V luxusu kožených sedaček a intarzovaných stolů je možné posbírat nové konexe nebo si užít větší televizi, než která je v soukromém Business Studiu (tam je 38cm úhlopříčka). Celkový archiv zábavy na palubě Etihad bude mít okolo 750 hodin filmů aktuálních i nadčasových, v The Lobby se dají hrát i interaktivní hry – s nějakým cestujícím šejkem to může být docela neobvyklé.

The Lobby

Zajímavé je, jak Etihad interpretují cenu. Arabové jsou pyšni, že palubní vstupenky do Business Studií stojí tři- až čtyřikrát víc než běžná sedadla v první třídě jiných společností. Třeba na trase Abú Dhabí – Londýn se budou pohybovat okolo 21 000 dolarů, 400 000 Kč. Jak říkám, ženou to „vo štok“.

To České aerolinie, ačkoli také létají do Abú Dhabí, se nenechají strhnout do žádných závodů. Do své Business Class chystají od června jen nové menu, ve spolupráci se Zátiší Group, provozovatelem pražských restaurací Mlýnec, Bellevue, V Zátiší a Žofín Garden. O majiteli a jeho kuriózních aktivitách čtěte na straně 29 aktuálního vydání časopisu FC, které je k dispozici pouze zde.

© Petr Casanova, foto: Etihad