7 důvodů, proč 95 % lidí v MLM neuspěje

- Reklama 4 -

To číslo je tak strašlivé, že ho raději obrátím. Celosvětově jen 5 procent osob umí využít výhod multilevelového marketingu k dosažení vysokých cílů, pozic a pasivního příjmu. Zbytek se neprosadí, nevydrží, vzdá to nebo se obchodně vůbec nechytí… Je to růžovými iluzemi, s nimiž lidé jdou do MLM? Uvěřením nesplnitelným slibům a lžím, verbířské metodě když ptáčka lapají, hezky mu zpívají? Nebo holým faktem, že z každého nemůže být schopný obchodník – jen tím, že se naučí, co má říkat či číst – a už vůbec ne lídr, protože charisma a vlastnosti, za nimiž jdou davy, se nedají naučit, ty už musíte mít a probudit?

Jste podnikatel, musíte makat

Kdo je tedy odpovědný za to, že 95 procent lidí v této formě přímého prodeje neuspěje? Předně oněch 95 procent lidí, protože multilevelový marketing je druh soukromého podnikání. Obchodník je svébytná firma, ne zaměstnanec. Jestli dnes pracuje nebo se flinká, je jeho věc a problém. Nedostává žádný fixní plat a co neprodá, nemá. Mateřská MLM firma je pouze jeho dodavatel, který mu tvrdě prodává i zaškolení. Ačkoli lidé v MLM rádi hovoří o tom, jak jsou jedna velká rodina, ve skutečnosti neexistuje drsnější konkurenčnější prostředí. Všichni mají stejná práva, neexistují hranice teritorií, žádné „sem mi nechoď, to je můj píseček“. Co neoslovený klient, to lovná zvěř pro všechny.

MLM počesku

Do českého prostředí je to nešťastný obchodní model. V hlavním světovém státě závisti vždycky platilo, že je bližší košile než kabát. Zejména pro bývalé zaměstnance je těžko pochopitelné, proč by měli pomáhat někomu jinému s jeho obchodem, když si mohou ve stejném čase za větší provizi zobchodovat vlastního klienta. Kuriózní deformace doznal přímý prodej v jedné diamantové společnosti, kde za běhu změnili pravidla hry. Lidé tam vstupují v představě, že budou prodávat investiční diamanty a na provizích vydělávat miliony. Ve skutečnosti mají pouze vodit movité přátele a známé, aby veškeré obchodní jednání provedlo vedení a několik schválených spřízněnců. Klient je natolik dezorientovaný, že kdykoli příště stojí o další diamant, volá již přímo vedení, neboť prostředníka logicky vnímá jen jako náhončího, který prodražuje cenu produktu o svou provizi. A vlastně má pravdu. Proč zacházet ke kováříčkovi, když mohu přímo ke kováři, který mi rád sníží cenu, aniž by sám prodělal?

Neplavec plavčíkem

Fatálním průšvihem MLM, který ho stojí prestiž, je tvrzení, že „je pro každého“. Při náboru nových sil sponzor prodává sen, kterého sám nedosáhl. Nováček přichází nepolíben obchodem, mnohdy vůbec neví, jak rozvíjet své podnikání. Sponzorem je přemlouván, aby úplně opustil zaměstnání, protože „hozen do vody bude muset více plavat“, problém je, že často ani sponzor plavat neumí. A když se nováček utopí, uslyší: „Promiň, bylo to Tvé svobodné rozhodnutí“.

Nelze pak přehlédnout příklady těch, kteří všem známým prozpěvovali píseň o budoucím luxusu a přitom si nežijí nad poměry, někteří dokonce živoří nebo přicházejí o majetek, aniž by dokázali pořádně vysvětlit, co vlastně měli dělat. Obchodní vzdělávání multilevelových firem je někdy jednoduše katastrofou.

Otočme to tedy. Co pochopilo těch 5 procent lidí, kteří v MLM uspějí?

- Reklama 5 -