Štvala je hudba. Vymysleli řešení. Nyní jim Mexičan Helú dává tři čtvrtě miliardy

- Reklama -5

Štve Vás něco? Vydělejte na tom!

Tak jednoduše zní pravidlo, které proměňuje studenty v milionáře.

To, co trápí Vás, trápí zřejmě i jiné. A když si problém představíte jako podnikatelskou příležitost, zbohatnete na řešení, které vymyslíte. Nemusíte ho umět technicky realizovat, to již mohou obstarat najatí specialisté.

Je to čtrnáct let, co si čtyři studenti z kalifornské univerzity v Berkeley všimli, jak se kamarádi rozčilují, když v rádiu nebo v televizní reklamě zaslechli chytlavou píseň a neměli šanci dohledat, jak se jmenuje.

A tak navrhli a s pomocí expertů vytvořili mobilní aplikaci Shazam.

Dnes stačí krátký úryvek a chytrý telefon, který má staženou tuto aplikaci, rozpozná interpreta a ihned zájemce přesměruje na internetovou stránku, odkud lze stáhnout danou skladbu, zakoupit celé CD nebo DVD či vstupenky na nejbližší koncert. Tomu se říká opravdový šouBYZNYS.

„Nikdy pro nás nebylo podstatné, aby stažení aplikace bylo zpoplatněné. Viděli jsme za horizont ohromné zisky, které leží na zemi,“ říká Avery Wang, jeden ze spoluzakladatelů, který dnes stejně jako Philip Inghelbrecht, Chris Barton a Dhiraj Mukherjee přenechali všední rutinu najatým profesionálům. Firmu přestěhovali z USA do Londýna a daří se jim tak, že se rozhodli vstoupit na burzu. A kde berou peníze? Mají provize z realizovaných nákupů. Aplikace už dávno jen neradí, navíc permanentně doporučuje nové skladby od stejného či podobného umělce.

„Na začátku jsme jen matně tušili, že by to mohlo vydělat. Nic jsme neplánovali. Nejdříve jsme nechali zhotovit aplikaci a teprve postupně nás napadaly další možnosti využití. Aplikace tak neustále roste,“ dodává Wang.

Měl to být koníček. Start-up. Legrační pomocník. Nyní do projektu rázně vstoupil i druhý nejbohatší muž světa, Mexičan Carlos Slim Helú. Telekomunikační magnát větří obrovský potenciál, proto do Shazamu vkládá 40 milionů dolarů, to je více než tři čtvrtě miliardy korun! 73letý Helú přitom sám přiznává, že aplikacím nerozumí. To ale neznamená, že na nich nemůže vydělat. Jak píše v aktuálním vydání FC, postupně se etabloval v pevných telefonních linkách, mobilech i internetu. Dnes v poskytování těchto služeb dominuje v Mexiku i celé Latinské Americe. „Celý život se učím. Musím. Obrazně řečeno: Pokud bych neudržel dech, zadýchal bych se a řekl si o kolaps. Nemohu ustrnout. Kdo se v byznysu zastaví, couvá,“ říká Helú.

17. května po třech letech přišel o pozici nejbohatšího muže světa. Nevzdal se. Začal měnit teritorium, investoval v USA. Nyní mění i zaměření, inkasovat chce nejen z vysílaného signálu, ale i z aplikací. Ve srovnání s 8. červencem 2012 je jeho majetek níže o 11,9 procenta, ale chlapík bojuje. Opět se nadechuje, aktuálně kontroluje investiční jmění 66,3 miliardy dolarů a je opět už jen o 5 miliard dolarů za Billem Gatesem, ten vévodí světovým miliardářům s majetkem 71,3 miliardy dolarů.

Že by znovu atakoval první příčku?

Dle prohlášení, které nám Shazam zaslal, hodlá investici využít k rozmachu ve zbytku východní Evropy a Latinské Ameriky. Současné britské vedení vnímá mezeru u filmových soundtracků, kde se producenti potřebují dostat pod kůži a ještě více pronásledovat uživatele, kteří v určité skladbě naleznou zalíbení…

Jaké peníze se v tom točí? Pro představu: Tři společnosti, které prostřednictvím Shazamu inzerovaly – Unilever, Procter & Gamble a American Express, pustily desítky milionů dolarů, a to cílily jen na zákazníky v severní Americe. Aplikace totiž umí teritoriálně nabídnout uživatelům jiné reklamy podle místních potřeb a kampaní. Tím samozřejmě násobí zisky. Kolik zemí, tolik výnosů.

Shazam hodlá v budoucnu ukousnout pořádnou porci z balíku televizních stanic, které mají jasnou nevýhodu v tom, že vysílají reklamu paušálně, neadresně, bez znalosti koncového uživatele. Naopak Shazam umí zacílit s přesností na osobní vkus. Celosvětově zadavatelé reklamy utratí v televizi okolo 350 miliard dolarů ročně, to je asi 7 bilionů Kč. Z této sumy by se veřejný dluh České republiky zaplatil téměř čtyřikrát! A aplikaci Shazam celosvětově používá 350 milionů lidí. „Propojení reklamy a mobilního zařízení je u Shazamu dokonalé,“ dodal Carlos Slim Helú, který může aplikaci náležitě podpořit i přes své telekomunikační impérium America Móvil, jež v Latinské Americe nemá konkurenci.

Jak jednoduše se dá v dnešní době prostřednictvím aplikací stát multimilionářem, popisuje i 17letý Nick D’Aloisio v aktuálním vydání časopisu FC.

Petr Casanova

- Reklama -