Tak trochu VIP veřejná doprava v ulicích Paříže aneb Na nákupy jinak

- Reklama -5

EXKLUZIVNĚ Z PAŘÍŽE. Že jízda městskou hromadnou dopravou není žádný luxus, a to zejména v letních měsících, ví asi každý. Ne každý je však ochoten se s touto skutečností smířit. Pařížané vzali tento nelehký úkol na sebe a výsledkem je nejluxusnější hromadná doprava na světě – Projekt „Autolib“. Jde o veřejnou dopravu spočívající v automatickém systému vypůjčování aut. To Pařížanům umožňuje nerušeně brázdit ulicemi svého města bez mačkání a stresu.

Samotný systém je jednoduchý – stačí se jen spojit s operátorem videotelefonem, který je umístěn v ulicích Paříže u parkovacích míst ve futuristických designových bublinách. A pak už si jen na základě instrukcí několika kliky auto pronajmout.

A potřebné k tomu jsou pouze tři dokumenty – řidičský průkaz, občanku a platební kartu. V průměru za jednu hodinu jízdy zaplatíte pouhých 6 eur. Navíc se s tímto geniálním vozítkem už nemusíte starat o benzin. Je 100% napájené elektrickým proudem, takže se stačí jen na malý moment zapojit kdekoli v Paříži, dát si svačinku, skleničku nebo cigárko, a pak opět vyrazit do víru velkoměsta.

Další nezanedbatelnou výhodou je také to, že se nemusíte strachovat o parkovací místo, kterých je v Paříži dlouhodobě kritický nedostatek. Po městě nad Seinou je 1100 těchto speciálně vyhrazených parkovišť, takže se pro vaše „Bluecar“ místo u některého elektrikou napájeného stojanu vždy najde. Obsazení těchto stanovišť si navíc můžete snadno zkontrolovat na internetu pomocí chytrého telefonu.

Pařížská radnice má s projektem Autolib velké plány: Do konce roku 2013 chce rozšířit jejich počet z dnešních 1740 na 3000 a docílit snížení počtu soukromých aut v ulicích města o 22 500. Tomu by odpovídalo 164,5 milionů kilometrů, které by jinak ujela vozidla znečišťující životní prostředí v rámci francouzské metropole.

Autolib se tak stává novým trendem, bez kterého si obyvatelé hlavního města módy nedokážou představit sezónní nákupy ve slevách. Svobodou pohybu, ekologičností i ekonomičností provozu přilákal mnohé cestující, kteří by jinak hromadné dopravy nikdy nevyužily.

Zuzana Sekorová, autorka je zpravodajkou FC z Paříže

- Reklama -