15letý školák se vzepřel potravinářskému průmyslu. 4 lekce, které dává všem podnikatelům

- Reklama 4 -

Carteru Kostlerovi je 15 let. V americké Virginii studuje střední školu. Je to v současnosti asi nejvíce nenáviděný člověk potravinářským průmyslem.

Cartera totiž trápí, proč se prodává tolik přeslazených chemických nápojů, proč je děti musejí pít, proč je pak tolik nemocných, obézních a závislých a proč se rodiče, kterým děti samozřejmě slepě důvěřují, ještě tváří, že je to normální a nejde s tím nic dělat.

Carter není takový zbabělec, aby vážný problém ignoroval. Vytvořil produkt, který obsahuje třaskavou kombinaci: zdraví pro děti, škodlivost pro nápojové giganty. Dětem pomáhá pít kvalitněji, nápojovým gigantům ubírá tržby.

Vlastně je to jednoduchá věc. Lahvička. Nejde o to, že je designová a svým užším průměrem se dětem lépe drží. Pojďme spíše na koncepci. Lahvička má (ale také nemusí mít) dvě poloviny. Do spodní se vloží čerstvé ovoce – maliny, kiwi, nakrájený pomeranč. Přiklopí se sítko a nasadí vrchní polovina, kterou se dovnitř prolije voda. Do dna se ještě může vložit Peltierův článek vychlazený v ledničce, který udrží obsah dlouho studený.

Define Bottles - varianty

Stačí chvilku počkat, než se živiny uvolní, a vzniká limonáda bez konzervantů, umělých sladidel, syntetických barviv a aromat – tedy všeho, co chemická limonáda potřebuje, aby vynahradila to, co jí chybí úplně: ovoce. Ne snad že by ovoce bylo málo, ale například jablka potřebuje potravinářský průmysl v jahodovém džemu, kde ovšem zase chybí jahody. Vítejte v industriálním 21. století!

Carter nazval produkt Define Bottle. Už jméno mnohé vysvětluje: „Lahev nabízí neomezené kombinace čerstvého ovoce, čajů, bylinek. Sami si definujete, co bude ve Vaší vodě.“ Pochopitelně, že vodu s ovocnou příchutí mohou rodiče dělat i do jakýchkoli jiných nádob. Ale kolik rodičů takové domácí limonády dětem dělá – doma či do školy? Jistě, nemají čas, když v televizi běží důležitý seriál. Kolik rodičů si vůbec uvědomuje, že „zdravé nápoje“, známé z reklam, obsahují jediný „vitamin“, vitamin E – tedy éčka typu tartrazin, benzoan sodný, azorubin, chinolinovou žluť nebo alurovou červeň? Opravdu je na tom společnost už tak špatně, že děti musí pít obsah chemikářova kabinetu?

Jsou státy, které si dovolily vzepřít se. Francie zavedla daň z limonád. Nejchudší lidé, kteří byli největšími spotřebiteli chemických (levných) produktů a náhle čelili skokovému zdražení o daň, byli donuceni přejít k jiným levným alternativám. Například k pramenité vodě s plátky citronu. Ubylo cukrovkářů. Evropský úřad pro bezpečnost potravin to rozporuje. Podle něj to mohlo být něčím jiným, ne vysazením chemických limonád. Také v Česku zatím nemůžeme očekávat opatření typu daň na tuk (jako v Dánsku).

Lahev

Carter přestal čekat na to, co vymyslí stát. Jeho jednoduché lahvičky stojí od 17 do 30 dolarů. Přikládá k nim i recepty. Do této chvíle prodal 150 000 kusů. Pochopitelně čím úspěšnější je, tím více je vidět a tím více vadí výrobcům komerčních limonád. Snaží se napadnout jeho odbornou kvalifikaci, podnikatelskou způsobilost v jeho věku, atestaci výrobku. Snaží se ve spolupráci s laboratořemi zpochybnit, kolik vitaminů se vůbec do vody uvolní, zda dlouho namočené ovoce nemůže hnít i co se stane, když se do lahve dá nemyté.

Jenže na zničení Define Bottle už je pozdě. Navíc Carter postoupil až do finále soutěže Za zdravější Ameriku a první dáma USA Michelle Obama označila projekt za jeden z nejvýznamnějších v historii. Ne snad pro produkt samotný – jde přece jen o obyčejnou lahvičku, ale pro myšlenku, pro Carterův přístup.

Zajímá Vás, jaké 4 lekce Carter Kostler dává každému podnikateli?

- Reklama 5 -