53 miliard korun za aplikaci, která rezervuje stůl v restauraci po internetu

- Reklama 4 -

Ach, jak obyčejný je to nápad! řeknou si jedni.

Ten ani nemá cenu realizovat, řeknou si druzí.

Třetí si neřekne nic. Uskuteční ho a uvidí.

Zkusit je vždycky lepší než říkat NE.

V časopise FC 1/2014 jsme psali o Čechovi, který vytvořil zajímavou mobilní aplikaci, potvrzující rezervaci místa v restauraci bez komunikace s jakýmkoli provozním, číšníkem nebo manažerem. Rezervační byznys, který šetří všem stranám čas i peníze, je vysoko ceněn a vyhledáván investory. Další důkaz:

Je to patnáct let, co se dnešní čtyřicátník Chuck Templeton rozhodl umožnit jedlíkům, aby si vybrali restauraci a zamluvili volné místo přes internet. V jeho OpenTable (Otevřený stůl) bylo původně jen pár restaurací v San Francisku. Ty Templeton osobně obcházel a nepožadoval vlastně nic – jen povolení dělat jim bezplatně reklamu, ukazovat jejich menu a fotografie na internetu. Až když někdo prostřednictvím jeho stránky učinil rezervaci, zaslal restauraci (měsíční) vyúčtování s poplatkem za využití jeho rezervačního systému.

OpenTable

Uživatelé byli motivováni k využití OpenTable mnoha bonusy a slevami, které jim Templeton hradil ze svého. Odměňoval je jak za uskutečněné rezervace, tak za připsané postřehy a glosy na zážitky v restauracích. Templeton nebyl lakomý, za určitý počet bodů daroval i celé večeře zdarma. Dobře věděl, jaký potenciál má v ruce. Mimochodem, jen na obdržených provizích z rezervací Templeton vydělal asi 60 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,216 miliardy Kč.

A restaurace mu platily rády. Měly zadarmo reklamu, k ničemu se předem nezavazovaly, nic nemohly ztratit, jen obchodně získat. Proto se na stránku rychle registrovaly podniky nejen z celé Kalifornie, ale i celých USA, Kanady, Mexika, Japonska, Německa, Francie a Velké Británie. Celkem Templeton za patnáct let získal jednatřicet tisíc restaurací! Jak vidno ze seznamu, stíhal jen velké země, v nich se snažil chvíli setrvat a „rozevřít deštník“, tedy získat co nejvíce podniků. Souběžně s tím vytvořil aplikace pro AppStore, Blackberry App World, Google Play, Windows Phone Marketplace a Palm App.

Proč za jeho nápad někdo zaplatil přes 53 miliard?

- Reklama 5 -